محرم - عاشورا - امام حسین در نگاه دیگران - پاسخ به برخی شبهات وهابیت

۲نکته و ۲شبهه

ادامه مطلب را ببینید

ادامه نوشته

سایتها و وبلاگهایی که به "استاذنا" لینک داده اند 4

۹۷۷ سایت و وبلاگ "استاذنا" را لینک کرده‌اند.

صفحـــه  اول     از شماره  ۰۰۱  تا شماره  ۳۰۰

صفحـــه  دوم     از شماره  ۳۰۱  تا شماره  ۶۰۰

صفحـــه سوم     از شماره  ۶۰۱  تا شماره ۹۰۰

صفحه چهارم     از شماره  ۹۰۱  به بعد

ادامه نوشته

استاد مروی - عید غدیر - غدیر خم - فراموشی حادثه غدیر چرا؟

 

چرا فراموشی؟!

 

سوال:

  • چرا در فاصله كوتاه غدير تا رحلت پيامبر (ص) مردم حادثه غدير را از ياد بردند و آن حوادث بعد از رحلت پيامبر (ص) پيش آمد؟
  • اگر ماجراي غدير خم از نظر تاريخي واقعيت دارد، چرا پس از ماجراي سقيفه شركت كنندگان در آن محفل و نيز مردم مدينه سخني كه نشانه يادآوري اين ماجرا باشد، بر زبان نياوردند؟
پاسخ:
به نظر مي‏رسد اين پرسشها يكي از چالش‏هاي جدّي فرا روي شيعه است؛ زيرا شيعه:
الف) با بهره‏گيري از منابع معتبر خود و اهل سنت به اثبات اصل ماجراي غدير مي‏پردازد؛ منابعي كه در آن صدها صحابي و تابعي شناخته شده وجود دارد (الغدير في الكتاب و السنة و الادب، علامه اميني، ج 1، ص 14 - 73. او اين حديث را از يكصدو ده نفر صحابي و هشتاد و چهار تابعي نقل مي‏كند).
ب) با دليل‏هاي متقن و شواهد مستحكم لغوي، قرآني، سنتي و تاريخي واژه ولايت موجود در روايت غدير را به معناي سرپرستي و به دست گرفتن امور جامعه مسلمانان مي‏داند نه دوستي (همان، ص 362 - 370).
ج) اثبات مي‏كند پيامبر اكرم (ص) در اين ماجرا بر اساس دستور خداوند در پي تعيين جانشين بود نه معرفي كانديداي خلافت (همان، ص 370 - 378).
با اين همه در گزارش‏هاي تاريخي - جز چند منبع كه در اعتبار آن‏ها سخن فراوان است - از واكنش شديد مردم و ياد آوري ماجراي غدير خم كم‏تر سخن به ميان آمده است. با آن‏كه قطعاً بيش‏تر مردم مدينه در ماجراي غدير حضور داشتند، چرا پس از حدود 70 يا 84 روز (ماجراي غدير خم در روز 18 ذي حجه واقع شد و وفات پيامبر اكرم (ص) و ماجراي سقيفه در 28 صفر يا 12 ربيع الاول) از اين ماجرا آن را فراموش كردند؟
البته احتمال اعتراض عده‏اي از مردم و ياد كرد ماجراي غدير به وسيله آن‏ها و مخفي ماندن اين واكنش، به سبب سياست ممنوعيت نقل و تدوين حديث، وجود دارد؛ ولي در عدم گستردگي اين اعتراض‏ها ترديد نيست.
با توجّه به ماجراي غدير و تأكيد پيامبر اكرم (ص) بر تعيين جانشين، انتظار اعتراض گسترده نامعقول نمي‏نمايد. بنابراين، واكنشي چنين محدود چگونه توجيه مي‏شود؟
براي يافتن سرنخ‏هاي تاريخي اين مشكل بايد موقعيت زماني اين قطعه از تاريخ و نيز سير جريان‏هاي سياسي و اجتماعي از زمان واقعه تا وفات پيامبر اكرم (ص) به دقت بررسي شود. بر اين اساس، پي‏گيري بحث در محورهاي زير ضرورت دارد: ...
 
ادامه نوشته

اخلاقی - عید سعید قربان - فلسفه قربانی کردن

نفس سرکش را به راه دوست قربانی کنیم

عید سعید قربان

فلسفه قربانی کردن

قرباني كردن در واقع نوعي جهاد با نفس درجهت زدودن تعلقات و وابستگي هاي دنيايي و مادي و رهايي از زندان مال پرستي و دنياطلبي است .

بنابراين قرباني نمادي از قرباني كردن هواهاي نفساني و ذبح نفس اماره است. دستور خداوند به حضرت ابراهيم (ع) در مورد ذبح حضرت اسماعيل (ع) از احكامي است كه به اصطلاح اصوليين ((مصلحت در نفس امر است، نه در متعلق آن))؛ يعني خداوند نمي خواهد كه اهريمن ذبح شود؛ بلكه حكمت اين دستور آن است حضرت ابراهيم (ع) در پرتو اين عمل با سرسخت ترين و ريشه دارترين عامل تعلق نفس كه حب فرزند است مبارزه كند و با اطاعت از خدا تعلق نفساني را ريشه كن سازد. از طرف ديگر حضرت اسماعيل (ع) نيز با آماده شدن براي قرباني شدن با خودخواهي و حب نفس خود مبارزه مي كند و هر دو با تمام وجود الهي مي شوند. بنابراين دستور ياد شده نقش تربيتي بزرگي در جهت رهايي از زندان نفس و تعلقات آن دو پيامبر (ع) داشته و مقام و منزلت آنان را نزد خداوند بالاتر برده است بدون آن كه عملا اسماعيل كشته شود.

بگذر از فرزند و مال و جان خویش

                                تا خلیل الله  دورانت  کنند

سربنه درکف برو در کوی دوست

                              تا چو اسماعیل قربانت کنند

استاد مروی - اخلاقی - ادعيه‌ی اهل البيت (علیهم السلام) چراغ برطرف کننده‌ی ظلمتهای معرفتی

ادعيه‌ی اهل البيت (علیهم السلام)

چراغ برطرف کننده‌ی ظلمتهای معرفتی

 دعا - عرفه - صحرای عرفات

بسم الله الرحمن الرحيم

دو نکته و یک نتیجه

نكته اول

دين اسلام، كه خاتم الاديان است، براي همه‌ی بشر است با سلایق و افكار مختلف. تمام بشريّت با اعتقاد به اين دين و عمل به وظایف مقرر در اين دين سعادت دنيوي و اخروي را خواهند داشت.

نكته دوّم (بسيار بسيار مهم)

انسان‌ها با توجه به درجه‌ی معرفتي كه به مبدأ دارند دارای چنان مراتب مختلفي هستند كه قابل احصاء نيست؛ بلكه مي­شود گفت هر انساني با توجّه به خصوصيات و مکتسباتی كه از آموزش‌ها، تربيت‌ها، وراثت‌ها و ... دارد يك پله و يك درجه از نظام معرفتي را دارا می‌باشد. البته این درجه قابل تكامل است. ...

(ادامه ی مطلب در ادامه ی مطلب (لطفا کلیک کنید))

 

مطالب مرتبط:

 دعای عرفه اوج معرفت و عرفان شیعی

 دعا ابزار جذب مخالفان به مکتب اهل البیت (علیهم السلام)

 جواب سوالات ذیل را در قسمت نظرات همین پست مطالعه بفرمایید: ........................

۱- از ديدگاه روايات، دعا و نيايش در روز عرفه چه فضيلتي دارد؟ (سوال کننده: "استاذنا")

۲- دانشجويانى هستند كه طالب كمال و معرفت دينى اند و فكر مى كنند در حوزه چنين كارى بيشتر ميسر است. راهنمايى فرماييد. (سوال کننده: دانشجو)

۳- در مورد همزاد انسان توضيح دهيد. (سوال کننده: پروانه)

۴- جن (در ذیل جواب سوال بالا به آن پرداخته شده است)

۵- راههای رهایی از افکار بوچ واندیشه های باطل را بیان کنید. (سوال کننده: بنده عاصی خدا)

۶- راههای رهایی از نفاق و دورویی را بیان کنید. (سوال کننده: بنده عاصی خدا)

۷- معرفت نسبت به امام پيدا كردن يعني چه؟ و اينكه گفته مي‌‌شود زيارت با معرفت بكنيم چه جور زيارتي منظور نظر است؟؟؟ (سوال کننده: ۱۳۵)

ادامه نوشته

شهادت جانگداز پیشوای علم و هدایت امام محمد باقر (علیه السلام) را تسلیت می گوییم

 شهادت امام محمد باقر (علیه السلام)

امام باقر علیه السلام به جابر بن یزید جعفی فرمودند:
ای جابر؛ شیعیان مرا سلام برسان و به آنها اعلام کن میان ما و خدای عزوجل قرابت و خویشاوندی نیست و کسی به خداوند تقرب و نزدیکی نجوید جز به فرمان برداری او. ای جابر هر کس خدا را فرمان برداری کند و ما را دوست بدارد، او دوست ماست و کسی که نافرمانی خدا کند، دوستی ما سودش ندهد.
«گلچین حکمت، ص 213»

.................................................

مناظره امام باقر (علیه السلام) با عالم نصرانی در ادامه مطلب

 جواب سوالات ذیل را در قسمت نظرات همین پست مطالعه بفرمایید: ........................

۱- فلسفه ازدواج چیست؟ (سوال کننده: ...)

۲- در مورد وحدت وجود توضیحی بدهید. (سوال کننده: میلاد)

۳- من پسری دانشجو و معتقد هستم. به شدت با روابط نا مشروع مخالفم و تا به حال رابطه ای نداشته ام. اما از لحاظ نیاز جنسی به حدی رسیده ام که دیگه نمیتونم جلوی این نیازم رو بگیرم و میدونم که طبق احکام الان ازدواج به من واجبه. اما من حتی اندک پولی هم ندارم تا حتی ازدواج موقت کنم چه برسه به دائم. تمام راهکارهایی که شما دادین از جمله ورزش کردن و مجالس مذهبی و فعالیتهای هنری و روزه گرفتم رو انجام میدم ولی با این کارا آیا این نیاز من که سر کش هم هست برطرف میشه؟!! برطرف نشده هیچ من بیشتر احساس نیاز کردم. سوال اینجاست ... من کاری هم دیگه میتونم بکنم که به جای این فرارها از نیاز، نیازم رو برطرف کنم ولی گناه هم نکنم؟ (سوال کننده: فرشاد)

۴- با توجه به ایات و روایات خمس و زکات باید صرف مستمندان شود و اگر این گونه باشد بسیاری از افراد که به خاطر فقر دست به هزار کار بد میزنند از کار های بد دوری میکنند ... حالا سوال من این است که چرا فقها خمس را هزینه درس طلبه ها میکنند و از مستمندان دستگیری نمی کنند و هر وقت سوالی پرسیده میشود چرا این گونه است میگویند چون بهترین کار تحصیل علوم دینی است و باید در این راه هزینه شود چون امام زمان این گونه میخواهد؟ آیا افرادی که درسهایی غیر از علوم دینی را میخوانند امام زمان خوشش نمی آید؟ آیا یک کشور فقط طلبه نیاز دارد و نیازی به پزشک و مهندس و ... نیست؟ چرا ما اختیار هزینه خمس و زکات را نداریم ؟ کجای قرآن و احادیث گفته شده که چنین شود؟ آیا این کار باعث نمی شود که بسیاری از مردم خمس و زکات ندهند؟ آیا ندادن خمس و زکات به نیازمندان این همه فجایع را به بار نیاورده است؟ لذا خواهشمند است یک جواب درست و حسابی برای بنده بدهید و از هر گونه توجیه خودداری کنید چون من که تا کنون خمس و زکات را پرداخت نکرده ام جوابی نگرفته ام و تا قانع نشوم نخواهم داد و گناه آن مال کسانی است که از انان سوال کرده ام و جوابی درست نگرفته ام. (سوال کننده: شیدای خسته)

ادامه نوشته