سؤال ۱:

«از دوستان دانشجوی من ازقول یک کشیش مسیحی میگفت که: «حدیثی از قول پیامبر اسلام داریم که مهدی همان حضرت عیسی است که ظهور می کند.» این صحیح است یانه؟»

جواب:

توجّه آقای مهدی را به 2 نکته جلب می‌کنیم:

۱- روایات فراوانی داریم متواتر که شیعه و برادران اهل‌سنّت از پیامبر نقل می‌کنند که مهدی از اهل‌بیت پیامبر و از فرزندان فاطمه‌ی زهرا است و حضرت عیسی در وقت ظهور ایشان می‌آید و اهل کتاب را به اسلام و امامت حضرت مهدی دعوت می‌کند و آنان همه ایمان می‌آورند.

 

2- چون بودن حضرت مهدی از اولاد فاطمه‌ی زهرا فضیلت بزرگی برای اهل‌بیت است و این‌که حکومت و ولایت بر مردم از آن اهل‌بیت است در زمان معاویة بن ابی سفیان و به دست او بسیاری از فضائل اهل‌البیت تحریف و تغییر یا مشابه‌سازی برای دیگران می‌شده است. از جمله مطالبی که در زمان معاویه و به دست خود او دچار تغییر شده است بودن مهدی از اولاد رسول و از اهل‌بیت است. و معاویه اوّل کسی است که این ادّعا را مطرح کرده که «مهدی همان عیسی بن مریم است.» تا این فضیلت از اهل‌بیت عصمت و طهارت منحرف بشود.

رجوع شود به کتاب «الملاحم و الفِتن» سیّد بن طاووس صفحه‌ی 115 که ایشان از طبری معروف صاحب تاریخ نقل می‌کند مناظره‌ای را که بین ابن عبّاس و معاویه اتّفاق افتاده است در حضور جمعی از بنی هاشم. معاویه به ابن عبّاس می‌گوید: «شما گمان می‌کنید که مهدی از شما بنی هاشم است؟» ابن عبّاس پاسخ می‌دهد ما گمان نمی‌کنیم بلکه همه شهادت می‌دهند که مهدی از بنی هاشم است و ظهور می‌کند و جهان را پر از عدل و داد می‌کند. سپس ابن عبّاس به معاویّه می‌گوید: «و اما قولک «انّ المهدی هم عیسی بن مریم»» (امّا این گفته‌ی تو که می‌گویی مهدی همان عیسی بن مریم است.) این گفته‌ی تو صحیح نیست. بلکه عیسی می‌آید، دجّال را از بین می‌برد و پشت سر یکی از ما که همان مهدی است نماز می‌گذارد. از این نکته استفاده می‌کنیم که این‌که مهدی همان عیسی بن مریم است توسط معاویه جعل شده است برای اینکه در حقیقت این فضیلت بزرگ از اهل‌بیت عصمت و طهارت منحرف شود. و به دنبال این عقیده‌ی معاویه حدیثی را جعل کرده‌اند و در بعضی کتب اهل‌سنّت به پیغمبر نسبت داده‌اند که «لامهدی الّا عیسی». بزرگان شیعه و اهل‌سنّت بر ضعف این حدیث و مجعول بودن این حدیث اتّفاق نظر دارند.

سؤال ۲:

چرا به غیر دلیل به امام قرضاوی نسبت می‌دهید که «یک وقت حدیث "ستفرق امتی" راقبول نداشته و حالا قبول کرده است.»؟ این تهمت است.

جواب:

«برای این‌که تناقض را در کلام جناب قرضاوی ببینید به کتاب «الصحوة الاسلامیة بین الاختلاف المشروع و التفرق المزموم» از آقای دکتر قرضاوی صفحه‌ی 49 تا 55 مراجعه بفرمایید و مناقشات و اشکالات فراوان سندی و دلالی‌ای که آقای قرضاوی بر این حدیث وارد کرده مشاهده کنند.»

سؤال ۳:

استاد در سخنرانی خود در جامعة الزهرا به خرافات وهّابیّت از جمله: «سکون زمین و کروی نبودن زمین» درنوشته‌های بِن‌باز اشاره نموده‌اند. مدرک این سخنان را از ایشان درج کنید برای یکی از دوستان خارجی می‌خواهم هر چه زودتر لطفا.

جواب:

ضمن تشکر از شما دوست گرامی که نسبت به مطالب پی‌گیر می‌باشید خدمت شما عرض می‌شود که کتابی از جناب بن‌باز توسط دانشگاه ام القراء مکّه چاپ شده است تحت این عنوان: «الادلة النقلیة و الحسّیّة علی جریان الشمس و سکون الارض» (دلیل‌های نقلی و حسّی بر این‌که خورشید متحرّک و زمین ساکن است) در صفحه‌ی 23 این کتاب بِن‌باز می‌نویسد: « قد دلّ ... الواقع المشاهد علی أنّ الشمس جاریة و أنّ الأرض قارة ساکنة» (آن‌چه واقع است و انسان مشاهده می‌کند این است که خورشید متحرّک و زمین قارّ و ساکن است، حرکت نمی‌کند.) سپس ادلّه‌ای از صحیح بخاری، روایاتی از صحیح مسلم بر این معنا اقامه می‌کند و بعد این عبارت را می‌آورد: «و من زعم خلاف ذلک فقد کفر کفراً و ظلالة» (هر کسی غیر از این گمان کند کافر شده است کفر و ظلالت.) سپس می‌گوید: «یُستَتاب. فإن تاب و الّا قتل کافراً مرتدا فیکون ماله فیئاً لبیت مال المسلمین » (هر کس بر خلاف این عقیده عقیده‌ای داشته باشد یعنی قائل باشد که خورشید ساکن است و زمین حرکت می‌کند او را توبه می‌دهند. اگر توبه کرد بسیار خوب و الّا به عنوان یک کافر مرتد کشته می‌شود و اموال او را هم باید مصادره و تحویل بیت المال مسلمان‌ها بدهند.)

ملاحظه فرمودید که با این نکته جناب بن‌باز همه‌ی عقلاء عالم را تکفیر کردند.

سوال ۴:

با سلام قسمت چهارم را سه بار خواندم يك دليل مطمئن مي خواهم كه شهدا غير از انبيا هم هستند. لطفا فقط از قرآن.

جواب:

آیه‌ی 69 سوره‌ی مبارکه‌ی زُمر:

«وَ اََشرَقَتِ الاَرضُ بِنُورِ رَبِّهَا وَ وُضِعَ الکِتَابُ وَ جِیءَ بِالنَّبِیِّنَ وَ الشُّهَدَآءِ وَقُضِیَ بَینَهُم بِالحَقِّ

وَ هُم لَایُظلَمونَ»

در آیه‌ی کریمه «شهدا» با «واو» عطف به «نبیین» شده است. عطف ظهور در تغایر

دارد. پس ما شهدا غیر از انبیاء هم داریم.

سوال ۵:

با سلام به آیات بیشتری که تفسیر به حضرت مهدی شده است در منابع اهل سنت اشاره شود یا به منابع.

جواب:

- ذیل آیه‌ی 114 سوره‌ی بقره:

«... لَهُم فِی الدُّنیَا خِزیٌ وَ لَهُم فِی الأَخِرَةِ عَذَابٌ عَظِیمٌ» نگاه کنید به:

1- تفسیر طبری ج1 ص399؛
2- تفسیر قُرطبی ج2 ص79؛
3- فتح الباری شوکانی ج1 ص132.

- ذیل آیه‌ی33 سوره‌ی توبه: «هُوَ الَّذی اَرسَلَ رَسُولَهُ بِالهُدی وَ دینِ الحَقِّ لِیُظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّه وَ لَو کَرِهَ المُشرِکُونَ»نگاه کنید به:

1- تفسیر قُرطبی ج8 ص121؛
2- تفسیر فخر رازی ج16 ص40.

- ذیل آیه‌ی 9 سوره‌ی کهف: «اَم حَسِبتَ اَنَّ اَصحَابَ الکَهفِ وَ الرَّقِیم کَانُوا مِن ایاتِنا عَجَباً» نگاه کنید به:

1- دُر المنثور سیوطی ج4 ص215؛
2- زاد المسیر فی علم التفسیر از ابن جوزی ج3 ص290.

سوال ۶:

بعضی علما, مامی گویند ما مثل قرضاوی منکر امام مهدی نیستیم اما شیعه او را از فرزندان امام حسین میداند ولی ما او را از فرزندان امام حسن می دانیم و شیخ الاسلام ابن تیمیه نیز همین نظر را دارد. کدام صحیح است؟ ضمنا یک کتاب خوب از شیعه و یکی از اهل سنت وجماعت در مضمون مهدویت راهنمائی کنید.

جواب:

جواب شما در "قسمت هفتم پاسخ به شبهات اخیر دکتر یوسف القرضاوی" به طور مبسوط آمده است.

سوال۷:

با سلام خدمت شما و خسته نباشید
از طرف حقیر(یکی از بازدیدکنندگان) و مجموع مراجعین خدمت حضرت استاد سلام برسانید.
سؤالی که خوش حال می شوم جوابش را از استاد محترم جویا شوید این است که؛
مراد صاحب جواهر(ره) از این اصطلاحات کیست؟
بعض الافاضل:
بعض الاعاظم ممن قارب عصرنا:
بعض المتاخرين:
بعض متاخري المتاخرين:
بعض المعاصرين:
بعض العلماء:
بعض من تأخر عنه، بعض من تأخر عنهما: که ظاهراً بايد مورد را ملاحظه کرد که منظور از عنه کيست؟ يا اينکه اينها هم منظور معلوم است؟
و اصطلاحات دیگر صاحب جواهر(البته اگر اصطلاح دیگری داشته باشد)؟!!
ممنون
منتظر جواب شما هستم.
امیدوارم جواب را طوری درج بفرمایید که بدانم کجا بیابم.
یا علی مدد.

جواب:

سوال خدمت حضرت استاد تقدیم گردید به محض دریافت جواب در "استاذنا" قرار میگیرد.

سوال ۸:

آیا وهابیت مهدویت راقبول دارد یانه؟

جواب:

در "قسمت ششم پاسخ به شبهات اخیر دکتر یوسف القرضاوی" حضرت استاد به طور مبسوط به این سوال شما جواب دادنده اند. لطفا" به آن جا مراجعه کنید.

سوال ۹:(قسمت ششم)

مطالب که بسیار زیبا و جالب بود اما نمی دانم مطلبی که در آخر از بن باز و سلفی ها ذکر شده بود همان بیانیه سلفی ها در یکی از ایام حج است یا نه حتما حضرت استاد از آن بیانیه و متن آن آگاهی کامل دارند اگر لطف کنید و عین بیانیه را هم که سلفی ها در مورد اعتقاد به مهدی ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) بیان کرده اند در وبلاگ قرار دهید تا استفاده کنیم ممنون می گردیم . باز هم از زحمات و خدمات شما متشکریم.