««« افراط و تفریط آری یا نه؟ »»»

 

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله رب العالمين
و صلّي الله علي سيّدنا و نبيّنا حبيب قلوبنا و طبيب نفوسنا
أبي القاسم المصطفي محمّد صلّي الله عليه و آله و سلّم و علي أهل بيته الطّيّبين الطّاهرين
صلاةً ترغمُ انوفَ الجاهدين الّلهمّ وفّقنا للعلم و العمل به

 

ــــــــــــــــ««»»ــــــــــــــــ

 

استاد معظم حضرت آیت الله مروی (حفظه الله تعالی) در انتهای درس خارج اصول فرمودند:

 

... دقّت کنید چند دقیقه‌ای که فرصت هست عرائضی را من مختصر عرض کنم.

در دهه‌ی آخر که انشا‌ءالله دوستان عازم مسافرت تبلیغی هستند ما را هم از دعای خیر فراموش نمی‌کنند.

من دو تا نکته‌ی کوتاه را اشاره می‌کنم و خیلی معطل نمی‌شویم.

یک نکته این که ما در بیان مطالب مختلف گاهی دچار افراط و تفریط می‌شویم.

از نظر روانی و روحی تأثیر مطلب در مخاطب یک ویژگی‌های مختلفی دارد. یکی از عمده‌ترین ویژگی‌ها عدم افراط و تفریط است.

یکی از دوستان که طلبه‌ی فاضلی است به مناسبت نقل می‌کردند که ما ماه محرم تبلیغ رفته بودیم یک جایی. سوار یک ماشینی شدیم. راننده‌ی آن ماشین به ما گفت: یک آقای مبلّغی را با زحمت آوردیم و چقدر خرج کردیم دو شب آمده راجع به این کفش منتظر الزیدی که پرت کرده به سمت بوش بحث کرده.

شما ببینید این نکته‌ای که درد بعض از ماست که چون مطالبی که به درد مردم می‌خورد مطالعه نمی‌کنیم لذا معمولاً مطلب کم می‌آوریم، مطلب که کم می‌آوریم هرجا مطلب کم آوردیم بلافاصله گریز به مباحث سیاسی می‌زنیم.

ببینید روش بنده را می‌دانید نمی‌خواهم بگویم مباحث سیاسی را مطرح نکنید، همچین چیزی نیست. در جای خودش، به مناسبت خودش مطلب سیاسی را مطرح کنید، جوری هم مطرح کنید که تأثیر خودش را داشته باشد. امّا این‌جور نباشد که آدم مطالعه نمی‌کند، مخاطب را دست‌کم می‌گیرد بعد یک وقت‌هایی من شوخی می‌کردم بلافاصله گریز می‌زند به امپریالیسم آمریکا؛ بحث سیاسی هم که بالاخره این روزها دیگر مطالعه نمی‌خواهد، در حالی که آن هم مطالعه می‌خواهد، ولی ما فکر می‌کنیم مطالعه نمی‌خواهد و شروع می‌کنیم چیز‌هایی را به هم می‌بافیم؛ این اعتماد مردم به ما را از بین می‌برد. ببینید افراط و تفریط در هر بحثی، حتّی پا را فراتر بگذارم از مباحث، در دفاع کردن‌ها هر کس دچار افراط و تفریط بشود خودش و دیگران را دچار مشکل کرده. حتّی در دفاع از انقلاب، حتّی در دفاع از یک حکومت سعی کنید دچار افراط و تفریط نشوید. آنان که دچار افراط و تفریط می‌شوند حرف و سخنشان تأثیری ندارد.

ما معصومی که خطا و اشتباه و لغزش از او سر نمی‌زند 14 تا داریم و لاغیر. من مخالف نیستم یک کسی از نظر سیاسی یک دولتی را دوست دارد، پس‌فردا هم انتخابات ریاست جمهوری می‌شود، بالاخره یک کسی را دوست دارد امّا از طلبه بعید است که جوری وارد دفاع بشود که می‌خواهد منعکس کند مثلاً فلان شخص، فلان حکومت، فلان کسی که خودش را در معرض ریاست جمهوری قرار داده این دیگر عصمت مطلقه دارد، هر کاری کرده کارش خیر بوده. ببینید بارها تجربه کردید این شیوه جواب نمی‌دهد. انصاف را در مباحث رعایت کنید.

یک مبلّغی یک وقتی رفته بود یکی از کشورهای اروپایی. بعد چهارتا جوان تو مکّه برای یکی از بستگان آن آقا تعریف کرده بودند؛

گفته بودند: فلانی قوم و خویش شماست؟

گفته بودند: آره.

گفته بودند: آقا ما چهار نفر جزء منافقین خلق بودیم، عراق بودیم از عراق پناهنده شدیم به این کشور آمده‌ایم این‌جا. فلانی هم آمده این‌جا منبر رفته. عجیب بوده که تو منبرهایش هم هیچ صحبت از انقلاب نمی‌کرده. ولی جوری مشی کرده که باعث شده که بعد از آن منبرها ما توبه کردیم. آمدیم مکّه، رفتیم به سفارت ایران مراجعه کردیم گفتیم می‌خواهیم برگردیم ایران. بعضی از همان‌ها الآن آمده‌اند ایران در شیراز برای خودشان مشغول کار‌اند.

آدم باید دفاع از هر چیزی را یاد بگیرد حتّی از مذهب، حتّی از مباحث اعتقادی.

اگر می‌خواهید دفاع کنید دوستان این مثل عربی باید همیشه آویزه‌ی گوشمان باشد

«کُلُّ شیءٍ جاوَزَ حَدَّه عَکَسَ ضِدّة»

هر چه از حدّ گذشت بر ضد نتیجه می‌دهد

یعنی هر چی شما بر روی یک مسئله‌ای گفتید، گفتید، گفتید بدون برهان و استدلال آخرش سبب دلزدگی مردم ایجاد می‌شود؛ درست برعکس نتیجه می‌دهد. لذا تأمّل داشته باشید در دفاع از نظام، در دفاع از انقلاب، انقلاب بزرگی شده آثار بسیار زیادی در دنیا دارد؛ آثار بسیار زیاد و با برکتی برای مذهب داشته؛ همه‌ی این مسائل هر چه آدم می خواهد دفاع کند این نکته را مدّ نظر داشته باشد که بالاخره بدون افراط و تفریط باشد. این نکته‌ای است که اگر سعی کنیم در مطالبمان پیاده کنیم بالاخره بسیار مهم و جالب خواهد بود.

این یک نکته که خواستم عرض کنم. بحث زیاد است واقعاً ولی بالاخره به جهاتی بله نکته‌ای که عرض کردم یک چیزهای دیگر هم که گاهی می‌گوییم چون احتمال می‌دهیم یا مثلاً معلوم است برایمان خودمان هم عامل نیستیم تأثیر ندارد لذا گفتن آن‌ها هم خیلی چیز نیست. ولی این نکته بالاخره یک نکته‌ی اجتماعی است انشاءالله اگر سعی کنیم دقّت کنیم برایمان مفید خواهد بود.

دوستان را به خدا می‌سپاریم انشاءالله 22 بهمن هم در تظاهرات شرکت می‌کنید.

وصلّی الله علی محمّد وآله الطاهرین.