استاد مروی - تشیع - شیعه - اقبال به تشیع در عربستان، تایلند و دنیا - تأثیر و خواص جدید سبزی
خواص جدید سبزی
در کلام بزرگان وهابیت

[بعد از بازگشت حضرت استاد حاج شیخ جواد مروی (حفظه الله تعالی) از سفر حج شاگردان ایشان در روز جمعه 19/8/1391 به دیدار ایشان رفتند. در این دیدار که جمعی از شیعیان تایلند هم حضور داشتند یکی از دوستان از وضعیت شیعیان عربستان سؤال کرد. حضرت استاد فرمودند:]
سؤال کردند که یک گزارش مختصری از شیعه در عربستان سعودی بگویم. خیلی مختصر نکاتی را عرض میکنم.
الحمدلله حقانیت مکتب اهل بیت باعث شده است که در عربستان سعودی که مرکز وهابیت است اقبال به تشیع و مکتب اهل بیت هر روز فزونتر از دیروز و بسیار بسیار فراوان باشد.
در آن جا دوستی داشتیم در دانشگاه أم القرای عربستان که استاد ...[1] آن جا بود. ایشان سه سال پیش شیعه شد. امسال که رفتیم و ایشان ما را به منزلش دعوت کرد آن یک نفر تبدیل شده بودند به 16 نفر. یعنی 16 نفر از اساتید دانشگاه أم القری و برخی از افراد متشخص در مکه. یعنی جلسهای که سه سال قبل با یک نفر برگزار میشد امسال با 16 نفر برگزار شد. همه نو شیعه.
و جالب این که ما در مدینه از ساعت 30/12 بعد از ظهر روز قبل از عید غدیر که بیرون آمدیم تا ظهر روز عید 9 جلسهی مهم در بین شیعیان مدینه داشتیم. در هر جلسهای هم که میرفتیم یک جمعی را معرفی میکردند که اینها تازه شیعه شدهاند و تازه به جمع ما پیوستهاند.
آخرین جلسهی عمومیای که شب غدیر، ساعت 30/12 شب داشتیم، که حالا بعد از آن باز جلسات خصوصی شروع میشد، وقتی من صحبت میکردم دیدم سه نفر جوان در یک گوشه نشستهاند. من هر گاه نگاه میکردم میدیدم اینها دارند اشک میریزند. بعد از جلسه آنها را به من معرفی کردند. گفتند هر سه نفر اینها سال آخر دکترای ...[1] در دانشگاه ...[1] هستند. یک دانشجوی شیعه در آن جا با اینها مأنوس بوده است، گفت و گو کرده و بالأخره هر سه نفر شیعه شدهاند.
جالب این است که متفکرین وهابیت را من میتوانم تعبیر کنم که از شدّت اقبال مردم به مکتب اهل بیت دچار جنون شدهاند. یعنی تنها تعبیری که میشود به کار برد این است که اینها دچار جنون شدهاند. یعنی دیگر واقعاً نمیدانند چه کار بکنند و چه بگویند.
مثلاً به عنوان نمونه استاد دانشگاهی هست در ریاض به نام «دکتر شیخ علی الرُبَیعی». ایشان از اساتید درجه یک دانشگاه ریاض هست. شاید دهها رسالهی دکتری با راهنمایی این شخص دفاع شده است. وقتی از او در جلسهای سؤال میکنند که چرا با وجود این که وهابیت این همه در ایران تلاش کرده، پولهای فراوان، خرجها فراوان، ما نتوانستیم در ایران تأثیری بگذاریم. یک پروژه داشتیم که در عرض چند سال بتوانیم جمعیت زیادی از مردم ایران را وهابی کنیم. سؤال میکنند چرا پروژهی ما شکست خورده؟ ولی از آن طرف در عربستان نخبگان اقبال به تشیع دارند؟ پاسخش خیلی شنیدنی است. خیلی جالب است. من نصّ عبارتش را میخوانم برایتان ببینید این که میگویم دیوانه شدهاند یعنی چه. دکتر شیخ علی الرُبَیعی میگوید: صدای ضبط شدهی ایشان موجود هست، میگوید: علّت این که ما در ایران موفّق نبودیم این است «إنَّ فِی ایران أکلَةٌ یُسَمّی عِندَهُم «سبزی» فیه مادّةٌ هِلمُونیة أکلُها یوجِبُ الادمانً علی تشیّع» [خندهی حضار]. این که ما در ایران موفق نبودهایم علّتش این است یک خوراکیای در ایران وجود دارد به نام «سبزی»، در این مادّهی خوراکی یک مادّهی هِلمونی است که هر کسی این مادّهی خوراکی را بخورد سبب استحکام او بر تشیّع میشود. [خندهی مجدد حضار]. به این جهت ما در ایران توفیق نداشتیم که بتوانیم پروژهی وهابیگرایی را بسط و گسترش بدهیم.
خب؛ ما به این شیوخ مجنون وهابیت حرفمان این است که میگوییم باشد، بر فرض صحت نظریهی شما، حالا ایران «أکلةٌ تسمّی «سبزی» فیه مادّة هِلمُونیّة» شما جاهای دیگر دنیا را چه میگویید؟ تایلند را که خود این آقای ...[1] و پدرش و اینها [اشاره به سایر دوستان تایلندی] سنّی بودند. پدر خانمش در تایلند یکی از دعوتکنندگان به وهابیت بوده. آن جا هم آن «سبزی» را خوردهاند که این طور مدافع مکتب اهل بیت شدهاند و این جور تلاش میکنند؟ مجموعهی این دوستانی که این جا هستند همه شیعیان جدید هستند. نسیم انقلاب اسلامی ایران به اینها خورده و بعد با تتبّع و دقّت در مکتب اهل بیت و آموزههای مکتب شیعه شدهاند.
در یکی از سفرهایی که به تایلند داشتم در مسجدی در جنوب تایلند برنامه داشتیم. میدیدم بعد از اتمام جلسه یک جمعیت زیادی در این مسجد میمانند. سؤال کردم این جمعیت برای چه در مسجد میمانند؟ گفتند حاج آقا اینها چون شیعه شدهاند یا پدر و مادرشان آنها را از خانهشان بیرون کردهاند، یا اموال و ثروتشان را از دستشان گرفتهاند. و اینها به مسجد پناه آوردهاند. تمام زندگیشان را گذاشتهاند و آمدهاند در مسجد زندگی میکنند ولی میگویند این حقیقتی را که ما تحت عنوان مکتب اهل بیت به دست آوردهایم هیچ وقت از این حقیقت جدا نمیشویم. حتّی خون هم دادهاند. وهابیها حمله کردهاند به ایشان، تیراندازی هم کردهاند، ولی مع ذلک دست از این واقعیّت مکتب اهل بیت برنمیدارند.
آنها واقعاً دچار جنون شدهاند. تحلیلی دیگر برای خودشان ندارند. این اقبال عظیم مردم را به تشیع که میبینند دست به دامن این مطالب و این حرفهای خندهدار میزنند.
من إنشاءالله امیدوارم که خداوند به همهی ما توفیق بدهد. در عصر خیلی بزرگ و عظیمی زندگی میکنیم. یک آمادگی ویژهای را انسان در مردم دنیا برای پذیرش حق میبیند. خدا به همهی ما توفیق بدهد که إنشاءالله بتوانیم در این عصر وظایفمان را نسبت به مکتب اهل بیت انجام بدهیم.
به دوستانی هم که از تایلند هستند توصیه میکنم که وحدت، اتحاد، یگانگی و یکپارچگی خودشان را حفظ بکنند. من حتماً توصیهام این است که جلساتی باشد، بزرگانی که اولین جرقهی تشیع را در تایلند زدندهاند، مثل ...[1] این دوستانی که واقعاً زحمت بسیار زیادی برای گسترش تشیع در تایلند کشیدهاند تجارب خودشان را برای دوستان جوانتر بیان بکنند. و إنشاءالله مکتوب بشود. همت بلندی که دوستان دارند، مجلهای که آقا ...[1] سرپرستیش را میکنند بسیار جالب است. إنشاءالله حرکتهای عظیمتر و گستردهتری را در دست اقدام داشته باشند. منطقهی تایلند سکوی پرتاب تشیع در جنوب شرق آسیا هست. نیروهای قویای آن جا داریم که میتوانند در اندونزی در مالزی و در مطلق جنوب شرق آسیا فعالیتهای عظیم و قویای را به نفع تشیع داشته باشند. إنشاءالله امیدواریم وحدت و یگانگی و اتحادشان را حفظ بکنند و بتوانند گامهای بلندی إنشاءالله برای گسترش مکتب تشیع بردارند.
آن درخواست شما هم، من هم خودم واقعاً احساس خیلی عاطفی دارم نسبت به تایلند. از این که نتوانستم این دو سه سال بیایم إنشاءالله سعی میکنیم که باز در یک فرصتی ولو یک چند روز کوتاهی بیاییم و به دوستان سر بزنیم. سلام ما را هم به همهی دوستان آن جا برسانید.
من هنوز آن جلسات پوکت را که با اذان صبح شروع میشد و با غروب خاتمه پیدا میکرد و مجموعهی دوستان آن جور با همّت و با تلاش شرکت میکردند فراوش نمیکنیم. سلام ما را هم به همهی دوستان برسانید.
والسلام علیکم ورحمة الله
برای شادی روح مطهر حضرت امام، شهدای انقلاب، شهدای جنگ، اساتیدمان، علمای بزرگی که زحماتی برای مکتب کشیدهاند، عزیزانی که در منطقهی تایلند شهید شدهاند و شهیدمان جناب آقای حسین پور که در منطقهی تایلند زحمات بسیاری کشیدند رحم الله من قرأ الفاتحة مع الصلواة
[1]. با عرض معذرت اسامی اشخاص و امکنه به لحاظ مسائل امنیتی ذکر نشده است.
خواص قدیم سبزی
و چند عکس از این موجود ناشناخته را هم ببینید

تره : کاهنده فشار و کلسترول خون
این سبزی ساقه ندارد از نظر خواص تغذیه ای شبیه به سیر و پیاز است اما طعم و بوی ملایم تری دارد. تره دو نوع دارد . برگ های یکی کوتاه و نازک بوده و اغلب در بهار و تابستان می روید دیگری تره فرنگی است که برگ های پهن ، قوی و بلند داشته و پیاز آن مشخص است. تره به دلیل پتاسم بالایی که دارد ادرار آور بوده و سموم را دفع می کند و از فشار و کلسترول بد خون میکاهد .
منیزیم آن از بروز سرطان روده و پروستات جلوگیری کرده و اگر به همراه غذا میل شود از سوزش معده کاسته و یبوست دائمی و بواسی را بهبود می بخشد .چنین ناراحتی های طحال را برطرف کرده و برای نقرس و درد مفاصل مفید است .همچنین تمایلات جنسی را افزایش می دهد .تره به دلیل مواد خشبی نفاخ است و بر این اساس هر چقدر ظریف تر و جوان تر باشد قابلیت هضم بهتری داشته ومواد مغذی آن بهتر جذب می شود .

تربچه با سلول های سرطانی می جنگد :
این سبزی برگ های پهن و کرک دار داشته و دارای انواع ترب سفید ، سیاه و قرمز است . ترب طبیعت گرم دارد و کمی نفاخ است و به دلیل دارا بودن مواد گوگرد دار خاصیت ضد عفونی کنندگی فراوانی دارد همچنین اشتهاآور خوبی است . ویتامین cفراوان آن در رفع بیماری های دهان موثر است و از پوسیدگی دندان می کاهد . این ویتامین در برگ تربچه چندین برابر بیشتر است و اگر به همراه غذا خورده شود به جذب آهن کمک می کند . بر اساس تحقیقات انجام شده تربچه سلول های سرطانی بدن را از بین برده و در بهبود عوارض شیمی درمانی موثر است همچنین به دلیل دارا بودن ید برای بیماران مبتلا به گواتر مفید است و با تنظیم سوخت و ساز بدن گردش خون را بهبود می بخشد و برای دفع سنگ کلیه و کیسه صفرا مفید است .
ریحان آرام بخش و خواب آور
این سبزی بسیار معطر و خوش بوست ، ضد یبوست ، ضد تشنج ، رفع کنده سر درد های عصبی و سرگیجه است و به دلیل ترکیبات آرام بخش برای رفع بی خوابی های اضطرابی موثر بوده و مسکن خوبی به شمار می رود .
ریحان شیر مادران شیرده را زیاد می کند و برای رفع التهاب کلیه مفید است . این سبزی نفاخ نیست و اسپاسم های معده را بر طرف می کند .

شاهی محرک فعالیت کلیه ها
این سبزی طبیعت معتدلی دارد به دلیل دارا بودن ویتامین a, cجزء آنتی اکسیدان های قوی بوده و برای دفع رادیکال های مضر بدن مفید است همچنین پایین آورنده خون بوده و لک های قهوه ای و کک و مک ناشی از نور خورشید را رفع می کند . بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه پزشکی شهید بهشتی انجام شده است شاهی چربی و کلسترول بد خون را کاهش می دهد و روغن های فرار آن برای مخاط تنفسی ، آسم ، برونیشت و سرفه های مزمن مفید است . ترکیبات موجود در این سبزی محرک فعالیت کلیه ها بوده و رافع سنگ کیسه صفرا ، مثانه و کلیه است و فوق العاده برای درد های مفصلی و نقرس مفید است .
جعفری خون ساز و قاعده آور
این سبزی سرشار از ویتامین و املاح معدنی ، آهن ، کلسیم و فسفر است . عادت ماهانه را تنظیم و خون را تصفیه می کند همچنین روده ها را ضد عفونی می کند . مصرف جعفری به دلیل دارا بودن آهن گیاهی در غذای روزانه افراد کم خون یا بچه هایی که روند رشد ضعیفی دارند توصیه می شود . این سبزی باد شکن خوبی است و درد و پیچش شکم را رفع می کند . جعفری بیماری های کبدی ، تنگی نفس و علائم یادسگی زود رس را رفع کرده و جویدن آن به رفع بوی بد دهان و گاز های تخمیری معده کمک می کند .

ترخون جانشین مناسب نمک
این سبزی عطر تندی دارد . کمی تلخ است . وجود چند برگ ترخون در سبزی سفره اشتها را تحریک و نفس را خوشبو می کند . بوی تند آن موجب مهار رشد میکروب های پوست و کاهش بوی بد بدن میشود. ترخون به جهت اسانس تندی که دارد جایگزین نمک بوده و مصرف آن به همراه غذا برای بیماران قلبی ، افراد مبتلا به فشار خون یا اشخاصی که رژیم غذایی بی نمک دارند توصیه می شود . این سبزی اعصاب را تقویت کرده و به هضم غذاهای پرچرب کمک می کند و یک آرام بخش ملایم است . ترخون سم زدای خوبی است و موجب تسکین درد و رفع مشکلات قاعدگی از جمله تهوع و ضعف می شود . این سبزی قدرت دفاعی بدن را بالا برده و از شدت بیماری های ویروسی می کاهد .
سلام؛